13. csoport 2019. május

Tanulmányút Rómában

2019.05.04.-05.09.

A 13. csoport 2019.05.04. és 05.09. között tanulmányúton vett részt Olaszországban.

Célunk az volt, hogy a gyerekek megismerkedjenek Olaszország kulturális és természeti értékeivel, elsősorban Rómában és környékén, illetve a keresztény vallás központjával, a Vatikánnal.

2019.05.04.- A hajnali órákban indultunk Olaszországba. Útközben kétszer álltunk meg Szlovéniában. Először Trojanéban, ahol megkóstolhattuk a méltán híres trojanei fánkot, majd Postojnában, ahol Európa legnagyobb cseppkőbarlangját tekinthettük meg. A cseppkőbarlangba kisvonattal mentünk le, s ott egy közel egy km-es séta alatt ismerkedhettünk meg a barlang történetével, látnivalóival, megtudhattuk, hogy keletkeznek a cseppkövek és megfigyelhettük az itt őshonos barlangi vak gőtét is. A barlangot kisvonattal tudtuk elhagyni is. Utunkat folytattuk Róma felé, több rövidebb megálló után este 8 körül érkeztünk meg a szállásra.

2019.05.05.- Reggeli után elutaztunk Tivoliba és itt töltöttük az egész napot. Elsőként Hadrianus császár nyári palotáját, a Villa Adrianát tekintettük meg. Sajnos az idő rövidsége és az eső miatt nem tudtuk bejárni az egész épületkomplexumot, de így is képet kaphattunk a villa lenyűgöző méreteiről és az egykori pompáról.

Ezután a Villa Gregorianába mentünk, ahol Tivoli természeti kincseivel ismerkedhettünk meg. A város közepén található szurdokvölgyben túráztunk, megnéztük a XIX. században mesterségesen létrehozott vízeséseket, amelyek a helyi folyószabályozás eredményei az újbóli árvíz elkerülésének érdekében. Láthattuk a területen lévő ókori villa maradványait is,túránkat pedig a Vesta templomnál fejeztük be. Útunk során megismerkedhettünk a terület hegy-és vízrajzával és az itt található növényzettel is (mandulafenyő, ciprus, júdásfa)

Rövid pihenő után a Villa d’Estébe érkeztünk, ahol megtekintettükaz Ippolite d’Este bíboros számára épült villát, valamint a hozzátartozó gyönyörű kertet is. A villában megnézhettük a bíboros házi kápolnáját, hálószobáját, fogadótermeit, melyek mindegyike csodás freskókkal és szökőkutakkal díszített. A villa kertjét méltán tartják a világ egyik legszebb kertjének. Szökőkutak sokasága és gyönyörű, rendezett parkja teszi felejthetetlenné az ottlétet.

2019.05.06.- A nap során Róma látványosságaival ismerkedtünk meg. Sétánkat a Piazza del Popolón kezdtük, s innen haladtunk a Spanyol lépcső irányába. Itt elkészítettük az iskolai évkönyvhöz a csoportképet, majd a Trevi kút felé vettük az irányt. Amikor odaértünk éppen tisztították a kutat, a beledobált pénzt szedték ki. Mivel nem tudtunk odamenni, így megkóstoltuk a fantasztikus római fagyit és továbbfolytattuk utunkat a Pantheon felé. A Pantheonnál megismerkedtünk a római vallás alapjaival és a ókori templomépítészettel, a Pantheonban megnéztük II.Viktor Emmanuel, I. Umberto és Raffaello sírját is, majd tovább haladtunk a Piazza Navonára. Itt közös séta során megnéztük Bernini 3 híres szökőkútját, illetve a Szent Ágnes templomot. Majd visszamentünk a Trevi kúthoz, ahol mindannyian beledobtunk egy érmét, hogy visszatérhessünk majd az Örök városba.

Ezután A Via del Corson a Forum Romanum felé. Először a II. Viktor Emanuel emlékművet néztük meg, majd felmentünk a Capitolium dombra, ahol láthattuk Marcus Aurelius lovas szobrát és a capitoliumi farkas szobrot. A Capitolium megtekintése után a Santa Maria in Cosmedin templomba mentünk. Itt található az Igazság szája. A legenda szerint az Igazság szája leharapja a hazug ember kezét, s ezért nem mindenki merte belerakni a szájába a kezét. Eztán utunkat az Aventinus domb felé vettük,s közben megálltunk a Circus Maximusnál. Itt beszéltünk az ókori rómaiak szórakozási szokásairól. Az Aventinus dombon egy órát pihentünk a városi rózsakertben, majd a narancsligetbe mentünk, ahonnan láthattuk a Szent Péter bazilika kupoláját. Innen a Palatinus dombra mentünk és a Forum Romanumra, ahol megtekintettük a császári palotát és az ókori Róma közigazgatási intézményeit. A napot a Colosseum megtekintésével zártuk. Úgy gondolom ez volt a nap csúcspontja a gyerekek számára. Közel 20 km-t sétáltunk a városban, kellemesen elfáradva tértünk vissza a szállásra.

2019.05.07.- Reggeli után a Vatikánba mentünk. Először a Vatikáni Múzeum gyűjteményét tekintettük meg a Sixtusi kápolnával együtt. A gyerekeknek lehetőségük volt elmélyíteni ismereteiket az ókori egyiptomi, etruszk, görög-római kultúrát illetően illetve a reneszánsz művészettel kapcsolatban. A múzeum után Hadrianus császár mauzóleumába, az Angyalvárba mentünk, ahol megtekintettük az urnák termét, a pápai lakosztályokat, illetve megcsodáltuk a  fantasztikus panorámát az Angyalvár tetejéről. Ezután a Szent Péter Bazilikába látogattunk. Michelangelo Pietájának megtekintése után mindenki egyedül fedezte fel a bazilikát. mindannyian megsimogattuk Szent Péter szobrának lábát, hogy szerencsét hozzon.

Római tartózkodásunk megkoronázásaképp kimentünk a tengerpartra. Többen most láttak először tengert. Bár a víz hideg volt, mégis megmártóztunk kicsit a tengerben.

2019.05.08. 8 óra körül elhagytuk a szállást és hazaindultunk. Útközben rövid kitérőt tettünk Assisibe, ahol a Szent Ferenc Bazilikát tekintettük meg. A Bazilika megtekintése után rövid sétát tettünk a városban, majd továbbindultunk hazafelé. Egy autópálya elterelés miatt egy hegyi úton tudtunk továbbhaladni az Appenninekben. A kalandos út során behatóan megismerkedhettünk Umbria természetföldrajzával is. A hazafelé út nagyon hosszúnak bizonyult, hajnalban értünk haza.

Úgy érzem nagyon jól sikerült tanulmányúton vehettünk részt, a gyerekek sok élménnyel gazdagodtak és mindannyian jól éreztük magunkat.