Menü Bezárás

9. csoport 2025. október

2025.10.11.-12.

Szombat

A kollégiumi hétvégét, egy kényelmes reggelivel kezdtük a kollégiumban, majd elsétáltunk a Rejtélyek Pincéjébe. A logikai készségeket, együttműködést és türelmet is fejlesztő egyes feladatok jól segítették a diákok közötti kapcsolatok elmélyülését. Az egymásrautaltság során felszínre kerülhettek eddig nem látott tulajdonságok, képességek. A szabaduló szobák három különféle történetre épültek és ennek megfelelő tematikával rendelkeztek. Míg a diákok három csoportban próbálták a három különböző helyszín furfangos feladatait megoldani, én mindegyikőjüket láthattam egy-egy monitoron, követhettem a szobákban zajló eseményeket. Számomra is informatív órát élhettem át, ahol láthattam, hogyan viselkednek egymással ilyen kiélezett helyzetben, ahol a feladatok jó megoldása nélkül nem tudtak tovább haladni, mindezt az idővel is versenyezve. Nyilván a hangadók –és minden csoportban voltak olyanok – egyből magukhoz ragadták a kezdeményezést, azonban hamar kiderült, hogy az addig csendesebb, visszahúzódóbb, ám gondolkodásra, türelemre hajlamosabb diákok tudták sikeresebben megoldani a feladványokat. Így is volt persze, aki sokat vállalt, s volt, aki csak sodródott a többiekkel, nem tett hozzá sokat az előre haladáshoz. Érdekes volt megtapasztalni melyik szerepben kik voltak.

Minden csoport időben kijutott, teljesítette a szintet. Jó kedvvel, vidáman nézték vissza a felvételeket, néhány baki, elszólás, a szorult helyzetben való bénázás, és az időnként ijesztő hang és fényhatásokra adott reakciójuk (sikoltozásuk J )  tovább fokozta a jó hangulatot.

Így indultunk vissza a Belvároson át a kollégium felé. A Széchényi téren belefutottunk egy motoros találkozóba. Előzetesen nem volt betervezve a programunkba, de a szép időjárás, a váratlan lehetőség és az ebédig visszalévő idő miatt szabad programot adtam a csoportnak, mindenki egyéni tempóban csodálhatta meg a „vasakat”

A kollégiumi ebéd elfogyasztása után a Janus Pannonius Múzeum Stílus és történelem-Időutazás az ókortól a 21.századig a divatban – című előadására mentünk. A több órán át tartó tematikus foglalkozásokkal tarkított kiállítás érdekes információk és játékok mentén mutatta meg a divathoz köthető szokásokat. Például nyakkendőkötést tanulhattak, népviselti kelléket válogathattak össze a diákok, megismerkedhettünk a századforduló jellegzetes pécsi ipari termékeivel, például a sörfőzés alapjaival, történetével. Rendezvény csúcspontja az egyes történelmi korokban a Pécsen élők meghatározó viseletét felvonultató divatbemutató volt. A modellek a Művészeti gimnázium színészképzésen végzős diákjai voltak. Örömmel fedeztünk köztük fel kollégistánkat.

A divatbemutató után a a JPM Hely Szelleme kiállítást nézhettük meg, amelynek egyes korszakokat bemutató helységeiben a korhű ruhákat viselő modellek vártak minket.

Élményekkel telve értünk vissza a kollégiumba és fogyasztottuk el vacsoránkat.

Vasárnap

A kollégium hétvégénk második napjára külföldi utazást terveztünk. Vonattal utazva jutottunk el a határ másik oldalán, szintén nagy történelmi múlttal rendelkező testvérárosukba Eszékre.

Az időjárás kegyes volt hozzánk, a gyülekező felhők ellenére napsütéses időben járhattuk végig a város főbb nevezetességeit. Ezúton is megköszönöm Programgazdánk segítségét, aki bőséges ismereteivel, alapos felkészültségével idegenvezetőket meghazudtoló módon kísért minket végig.

nagy élmény volt a diákoknak a Dráva partján sétálni, a belváros szép utcáiban szinte lépésenként felfedezni egy – egy történelmi eseményre utaló emléket. A több helyszínen fellelhető és a közelmúltban a térségben zajló Délszláv háború mementói rávilágítottak a történelem változékonyságára, s arra mennyire törékeny világban élünk most is.

A hangulatos városi sétánk után egy helyi gyorsétteremben fogyasztottuk el kései ebédünket, majd hazavonatoztunk. Kellemes utunkat a határig egy szuper, szinte siklóként közlekedő szerelvénnyel tettük meg, a határ után azonban át kellett szállnunk a magyar valóságba.

Úgy vélem ezen a kollégiumi hétvégén is sikerült olyan programokat összeállítanunk, amelyek komplex módon formálták diákjaink több kompetencia területét. A képességfejlesztéseken túl pedig a történelmi, földrajzi, irodalmi ismereteik bővítése, mint nevelési cél is megtörtént.

2025.10.31.                                                                                                  Dancsházy-Nagy Ágnes

Csoportvezető