Menü Bezárás

Iskolakerti tevékenységek

A kert területének kijelölése, körülhatárolása megtörtént. A terület fel lett ásva, boronálókapával a föld felszíne el lett egyengetve.

A következő növények elvetése megtörtént:

  • kukorica (kikelt)
  • zöldbab (csírázik)
  • szárazbab
  • késői cukorborsó
  • vetőburgonya
  • napraforgó (kikelt)
  • dughagyma (kibújt)
  • metélőhagyma palánta
  • mángold (rég elfeledett ősi levélzöldség)

A kertben a zöldségek mellett pár ízletes gyümölcs is helyet kapott: eper, ribizli.

A kert közepén egy kivágott fa gyökérzetéből madáritató (agyagkaspó) és mini sziklakert lett kialakítva kövirózsákkal és apró kövekkel.

A tanév hátralévő részében tervezett munkálatok:

  • tökfélék elvetése (cukkini, patisszon, főző tök, halloween-tök, dísztök (dekorációs célok őszi rendezvényeken!)
  • cékla elvetése (céklalé kiváló antioxidáns, egészségtudatos táplálkozási szokások)
  • kapor
  • fűszernövény vetőszalag
  • metélőpetrezselyem
  • dughagyma (Baranyai tájjellegű fajta, világoslila édeskés ízű)
  • egynyári virágok (méhek beporzás)
  • gyógynövények (kamilla, levendula)

A bőséges esőzés miatt öntözni ebben a tanévben már nem szükséges.

A gazolás, gyomtalanítás fontos hangsúlyt kap a tanév hátralevő részében. A terült frissen lett feltörve, ezért a földben sok az elszáradt gyökér, növényi rész, ami a rendszeres művelés (kapálás, gyomlálás) hatására fog folyamatosan eltűnni, gyérülni.

A kert arculatának kialakításánál fontos szerepet kaptak a fűszer- és gyógynövények (kamilla, levendula, tárkony, kakukkfű, rozmaring, bazsalikom, lestyán, metélőhagyma, metélőpetrezselyem, szárzeller, menta, homoktövis, gojibogyó stb.) melyek a kollégiumi foglalkozások során is sokrétűen használhatók:

  • Főző szakkör: fűszerezés, egészségtudatos táplálkozás
  • Kézműves tevékenységek: szappankészítés, gyógynövényes illatosító párna
  • Egészségnevelés: növények gyógyhatása, gyógyteák készítése
  • Dekorálás: halloween, Őszi díszek (dísztök, kukorica termése)

Iskolakerti beszámoló

  1. A megvalósult iskolakert jellemzői (méret, gyereklétszám, hogyan illeszkedik az iskolai életbe)

A kert 12 méter hosszú, és 5 méter széles. Két részből áll, az egyik egy korábbi művelésű rész, a másik az „Iskola-kerti” pályázathoz tartozó veteményes. A két terület szerves egészet képez. Az időjárási viszonyok miatt csak szakaszosan sikerült felásni a kertet.

Szeptembertől szeretnénk minden tanulói csoportnak felkínálni egy kis parcellát, akik gondoznák a rájuk bízott területet.

Csoportonként, alkalmanként 2 – 3 gyerek foglalkozik a földterülettel, a személyek változnak, így mindenki hozzájuthat a kerti munkához.

Az kollégium életébe szervesen bele tudjuk építeni ezt a tevékenységet.

Intézményünk „Küldetési Nyilatkozat”-ában vállaljuk többek között, hogy a tanulóinknak otthonos környezetet biztosítunk, szakmai tudásunkkal támogatjuk a diákok iskolai tanulmányait, testi-lelki fejlődését, segítjük, hogy elsajátítsák az alapvető életvezetési kompetenciákat. Ennek megvalósulásához adnak segítséget az „Iskolakerti” programok is.

  1. Mi tudott megvalósulni a program ideje alatt (ágyások kialakítása és használata – közösen-csoportokban-egyénileg, egyéb iskolakerti elemek, névadás, kert-logó, stb.)?

A növény fajtájától függően az ágyások nagy része elkészült, a küldött magcsomag egy része felhasználásra került. Az egész művelet az időjárás viszontagságai miatt kicsit csúsztak, de elkezdtük a munkát. Névadás a diákok szóhasználatából lett: KOLIKERT. Logót a következő tanévre tervezzük egy pályázat keretében.

  1. Milyen többletet adott a programon való részvétel (eszközök, kertészeti és pedagógiai mentorálások, képzés)?

A program célja, hogy egyre több magyarországi iskola rendelkezzen iskolakerttel. A program egy pályázat kiírásával indult. Ezt követte egy továbbképzés. Kaptunk egy alapcsomagot, melyben kerti eszközök és vetőmagok voltak.

A program összetett és jól szervezett.

A képzésen használható, gyakorlati tudásra tettünk szert. Egymástól is nagyon sokat tanulhattunk. Formálódott az ÖKO szemléletünk is. Új ismeretségek, barátságok jöttek létre, a drávafoki iskolával felvettük a kapcsolatot. Folyamatosan kapunk segítséget, személyesen is. Jó érzés, hogy nem vagyunk egyedül, nem vagyunk magunkra hagyva.

  1. Milyen segítséget adott az iskolakerti fejlesztés alapcéljaitok elérésében (fenntarthatóságra nevelés, egészségnevelés, képességfejlesztés, pályaorientáció, munkára nevelés, hagyományőrzés, stb.)

A Koli – kert egy eszköz, mellyel céljaink megvalósíthatók.

Motiváló erő, hogy hogyan éljünk helyesen.

Cél, amely kijelöli az új utat.

A Koli – kert a KNOAP szerinti nevelési feladatok mellett, fontos szerepet tölt be:

  • a szabadidős tevékenység hasznos eltöltéséhez
  • a környezettudatos magatartásformáláshoz
  • a teljeskörű egészségfejlesztés kibontakoztatásához
  • A tehetséggondozáshoz
  • a pályaválasztás, önálló életkezdéshez.
  1. Hogyan látjátok a gyerekek, szülők, kollégák hozzáállását?

A Koli – kertet elszánt és lelkes csapat vezeti. A gyerekek nagy része ismerkedik a kerti munkákkal. A kezdetben alig kimerészkedők újra szívesen jönnek dolgozni. A kerti tevékenységet a Közöségi Szolgálat teljesítéséhez is be tudjuk számítani.

Jelen pillanatban a szülőkkel nem alakult ki kertre vonatkozólag kapcsolatunk. Tervezzük, hogy szeptembertől megkérjük a szülőket, nagyszülőket, hogy vetőmaggal, palántával támogassák munkánkat. Szeretnénk a következő tanévben meghívni olyan szülőket, akik a mezőgazdaság területén dolgoznak, hogy meséljenek munkájukról. Miért ezt az utat választották, mennyire volt tudatos? Meséljenek arról, hogy miért szeretik ezt csinálni, stb.

  1. Megosztható történetek az iskolakerttel kapcsolatosan?

A főzőszakkör keretében a kolikert terméseit használtuk fel. Elkészült egy „Fakanál” főzőszakköri kiadvány, mely a receptek mellett, életviteli és szépségápolási tanácsokkal látja el az olvasót.

  1. Milyen terveitek vannak a későbbiekre?
  • A kert beültetése kultúrnövényekkel.
  • Gyógynövények sokrétű felhasználása, az ebből készült termékek értékesítése.
  • Gazdálkodási, pénzügyi ismeretek átadása.
  • Főzőszakkör –új megközelítésben.
  • Szelektív hulladékgyűjtés kibővül a komposztálható anyagok külön gyűjtésével.
  • A szelektív hulladék újra hasznosítása.
  • A kollégium udvarának rekreációs kihasználása.
  • PTE Partnerintézményeként a hallgatóknak bevonása
  • Workshopok szervezése, Iskolakert népszerűsítése

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük