Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: Támogató) megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (a továbbiakban: Támogatáskezelő) a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2019–2020. évi cselekvési programja alapján nyílt pályázatot hirdetett a tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok támogatására.
A 2020-2021-es tanévben kollégiumunk „Tehetséggondozó foglalkozások eszközfejlesztése a Pécsi Kodály Zoltán Kollégiumban” pályázata pozitív elbírálásban részesült.
A sikeres pályázat keretében 1.900.000 Ft összeget nyertünk a különféle eszközök beszerzésére, melyek az alább felsorolt szakkörök munkájához járulnak hozzá.
A pályázati program lényege
Az eszközök beszerzésének célja a kollégiumi szabadidős vagy speciális ismereteket adó tanórán kívüli foglalkozások (környezetkultúra, természetjáró, fotó, főző és rekreáció) eszköztárának bővítése, módszertanának gazdagítása. A foglalkozások közös jellemzője, hogy új, a tanórákon nem megszerezhető, gyakorlati ismereteket nyújtanak a tanulóknak, illetve a szabadidő igényes eltöltését szolgálják, miközben lehetőséget biztosítanak a tehetségek felismerésére és kibontakoztatására.
Szakmai tevékenység
A Covid-járvány miatt a pályázati eszközök beszerzése átcsúszott a 2021-es évre, így az eszközök használatbavételére a 2021/2022-es tanévben került sor mind az öt tevékenységterületen. A rekreáció, főző, fotó és természetjáró foglalkozásokon gyakorlatilag a beszerzést követően azonnal megkezdődött az eszközök használata, míg a 3D nyomtató esetében ez a 2. félévre tolódott. Utóbbi esetben a csúszás oka, hogy 2022. februárban került sor egy 30 órás pedagógusoknak szóló akkreditált 3D képzésre, melyet az intézményből 3 kolléga végzett el. Ezt követően a környezetkultúra foglalkozás keretében a diákok is megismerkedtek a 3D nyomtatóval és tervezéshez szükséges Tinkercad alkalmazás alapjaival.
Az eszközök hatása a tanulókra
A környezetkultúra szakkörön a 2. félévben került sor az új eszköz használatbavételére. A tanulók kíváncsian és örömmel ismerkedtek a 3D nyomtatóval, valamint a 3D tervezéshez szükséges Tinkercad programmal. Első alkotásuk egy kulcstartó biléta volt. Megtapasztalhatták, hogy a technika segítségével mennyire felgyorsítható az út a tervtől a kész termékig. A természetjáró foglalkozások, melyek elsősorban AJTP programhétvégék keretében valósulnak meg, szintén érdekesebbé és élményszerűbbé váltak az új eszközök révén. A távcsövek segítségével távolabbi objektumokat is be tudtak azonosítani a diákok pl.: a Szent György-hegyen a Balaton-felvidéket vagy Visegrádon a Dunakanyart, de akár a kollégium udvarán is tudtak madármegfigyelést végezni.
Az új fényképezőgép az időközben megszűnt fotószakkör helyett az újonnan létrejött Kodály Team használatába került, ahol diákok kezelik a kollégiumi rendezvények lebonyolításához szükséges technikát. Lelkesen vették használatba az új eszközt. Az új konyhai felszerelések nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy még több gyereket vonjunk be a sütés-főzés praktikáinak elsajátításába. A hagyományos főzőszakkör mellet újabb foglalkozás is indult csak fiúknak és az AJTP programhétvégéken is rendszeres az eszközök használata. A beszerzett társasjátékok új színt vittek a szabadidő hasznos eltöltésébe. A diákok szívesen ismerkedtek az új játékokkal.
Diákjaink élete – és a felnőtteké is – ma már elképzelhetetlen a modern technika nélkül. Ahhoz, hogy egy feladatot szívesen és örömmel végezzenek el, megfelelő eszközre van szükség, mely vagy megkönnyíti a munkát vagy jobb végeredményt tesz lehetővé vagy egyszerűen csak új élményeket biztosít. Az új eszközök ily módon mind az öt tehetségterületet vonzóbbá tették a tanulók számára. A kollégiumban a tehetséggondozó foglalkozásokon való részvétel nagy részt önkéntes választáson alapul, ezért nem mindegy, hogy milyen technikai háttérrel rendelkezünk. A foglalkozások iránti érdeklődés és az azokon való aktív részvétel a pozitív visszajelzés a beszerzett eszközök indokoltságára és hasznosságára.
Az eszközök hozzájárulása az érintett tehetségterületeken való fejlesztéshez
A 3D nyomtató új horizontot nyit a foglalkozásokon, hiszen a korábbi 2D-s papíralapú vagy számítógépes tervezést egy újabb dimenzióval bővíti ki. A tervezéshez szükséges képzelőerő és térlátás kézzelfogható tárgy formájában kap visszacsatolást akár perceken belül. Ugyanakkor a kinyomtatott térbeli test visszajelzést ad a terv helyességére is, mely adott esetben viszonylag egyszerűen módosítható. Mindez hozzájárul a tanulók kreativitásának fejlődéséhez is. Az új fényképezőgép nemcsak jobb minőségű képek, videók készítésére alkalmas, hanem újabb funkciókkal is rendelkezik, ezáltal használóinak bővülnek az információtechnikai kompetenciái. A természeti tehetségterületen is fejlődés érhető el a tanulók körében, hiszen a távcsövek használatával a szó szoros értelmében közelebb kerül hozzájuk a természet. A konyhai eszközök a választható tehetségterületek közül az interperszonális területhez illeszkednek legjobban. Egy-egy étel elkészítése komoly csapatmunkát igényel, ahol oda kell figyelni egymásra, be kell tartani a technológiai előírásokat, ugyanakkor fejlődik a tanulók konyhatechnikai kompetenciája és bővülnek a gasztronómiai ismereteik. A különböző társasjátékok az interperszonális tehetségterület mellett elsősorban a logikai-matematikai tehetségterületet fejlesztik. Az új, ismeretlen játékok kíváncsivá teszik a tanulókat, valamint kihívások elé állítják őket, melyek leküzdése során fejlődik logikai gondolkodásuk.
Változás az eredeti programhoz képest
A tervezett foglalkozások közül a 2021/2022-es tanévben a fotószakkör nem indult. Helyette pedagógus kolléga kezdeményezésére és vezetésével létrejött az ún. Kodály Team, melybe olyan tanulók léptek be, akik érdeklődnek az infokommunikáció iránt. Részt vesznek minden kollégiumi rendezvényen, melyhez technikai támogatásra van szükség. Hangosítanak, fényképeznek, videót készítenek vagy vágnak, tehát amire éppen szükség van. Munkájukat számos fénykép és videó tanúsítja, melyek egy része a kollégium honlapján is látható.
A környezetkultúra foglalkozások munkájába a 2. félévben épült be a 3D nyomtatás és tervezés alapszinten, ugyanis a 3D akkreditált képzés pedagógusoknak csak februárban indult.
A beszerzett eszközök
CraftBot Flow – 3D nyomtató (antracit szürke) filamenttel (1.206.500 Ft)
Panasonic DMC-FZ300 fényképezőgép táskával, álvánnyal, + akkuval, memóriakártyával (198.037 Ft)
Dörr Alpina LX 10×50 távcső (5db) (104.950 Ft)
Konyhai felszerelés (260.253 Ft)
Társasjátékok (130.030 Ft)
A programmal kapcsolatos további képek a képek galériában tekinthetők meg.