Az iskolakert indítását az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.
A kert területének kijelölése, körülhatárolása megtörtént. A terület fel lett ásva, boronálókapával a föld felszíne el lett egyengetve.
A következő növények elvetése megtörtént:
- kukorica (kikelt)
- zöldbab (csírázik)
- szárazbab
- késői cukorborsó
- vetőburgonya
- napraforgó (kikelt)
- dughagyma (kibújt)
- metélőhagyma palánta
- mángold (rég elfeledett ősi levélzöldség)
A kertben a zöldségek mellett pár ízletes gyümölcs is helyet kapott: eper, ribizli.
A kert közepén egy kivágott fa gyökérzetéből madáritató (agyagkaspó) és mini sziklakert lett kialakítva kövirózsákkal és apró kövekkel.
A tanév hátralévő részében tervezett munkálatok:
- tökfélék elvetése (cukkini, patisszon, főző tök, halloween-tök, dísztök (dekorációs célok őszi rendezvényeken!)
- cékla elvetése (céklalé kiváló antioxidáns, egészségtudatos táplálkozási szokások)
- kapor
- fűszernövény vetőszalag
- metélőpetrezselyem
- dughagyma (Baranyai tájjellegű fajta, világoslila édeskés ízű)
- egynyári virágok (méhek beporzás)
- gyógynövények (kamilla, levendula)
A bőséges esőzés miatt öntözni ebben a tanévben már nem szükséges.
A gazolás, gyomtalanítás fontos hangsúlyt kap a tanév hátralevő részében. A terült frissen lett feltörve, ezért a földben sok az elszáradt gyökér, növényi rész, ami a rendszeres művelés (kapálás, gyomlálás) hatására fog folyamatosan eltűnni, gyérülni.
A kert arculatának kialakításánál fontos szerepet kaptak a fűszer- és gyógynövények (kamilla, levendula, tárkony, kakukkfű, rozmaring, bazsalikom, lestyán, metélőhagyma, metélőpetrezselyem, szárzeller, menta, homoktövis, gojibogyó stb.) melyek a kollégiumi foglalkozások során is sokrétűen használhatók:
- Főző szakkör: fűszerezés, egészségtudatos táplálkozás
- Kézműves tevékenységek: szappankészítés, gyógynövényes illatosító párna
- Egészségnevelés: növények gyógyhatása, gyógyteák készítése
- Dekorálás: halloween, Őszi díszek (dísztök, kukorica termése)
Iskolakerti beszámoló
- A megvalósult iskolakert jellemzői (méret, gyereklétszám, hogyan illeszkedik az iskolai életbe)
A kert 12 méter hosszú, és 5 méter széles. Két részből áll, az egyik egy korábbi művelésű rész, a másik az „Iskola-kerti” pályázathoz tartozó veteményes. A két terület szerves egészet képez. Az időjárási viszonyok miatt csak szakaszosan sikerült felásni a kertet.
Szeptembertől szeretnénk minden tanulói csoportnak felkínálni egy kis parcellát, akik gondoznák a rájuk bízott területet.
Csoportonként, alkalmanként 2 – 3 gyerek foglalkozik a földterülettel, a személyek változnak, így mindenki hozzájuthat a kerti munkához.
Az kollégium életébe szervesen bele tudjuk építeni ezt a tevékenységet.
Intézményünk „Küldetési Nyilatkozat”-ában vállaljuk többek között, hogy a tanulóinknak otthonos környezetet biztosítunk, szakmai tudásunkkal támogatjuk a diákok iskolai tanulmányait, testi-lelki fejlődését, segítjük, hogy elsajátítsák az alapvető életvezetési kompetenciákat. Ennek megvalósulásához adnak segítséget az „Iskolakerti” programok is.
- Mi tudott megvalósulni a program ideje alatt (ágyások kialakítása és használata – közösen-csoportokban-egyénileg, egyéb iskolakerti elemek, névadás, kert-logó, stb.)?
A növény fajtájától függően az ágyások nagy része elkészült, a küldött magcsomag egy része felhasználásra került. Az egész művelet az időjárás viszontagságai miatt kicsit csúsztak, de elkezdtük a munkát. Névadás a diákok szóhasználatából lett: KOLIKERT. Logót a következő tanévre tervezzük egy pályázat keretében.
- Milyen többletet adott a programon való részvétel (eszközök, kertészeti és pedagógiai mentorálások, képzés)?
A program célja, hogy egyre több magyarországi iskola rendelkezzen iskolakerttel. A program egy pályázat kiírásával indult. Ezt követte egy továbbképzés. Kaptunk egy alapcsomagot, melyben kerti eszközök és vetőmagok voltak.
A program összetett és jól szervezett.
A képzésen használható, gyakorlati tudásra tettünk szert. Egymástól is nagyon sokat tanulhattunk. Formálódott az ÖKO szemléletünk is. Új ismeretségek, barátságok jöttek létre, a drávafoki iskolával felvettük a kapcsolatot. Folyamatosan kapunk segítséget, személyesen is. Jó érzés, hogy nem vagyunk egyedül, nem vagyunk magunkra hagyva.
- Milyen segítséget adott az iskolakerti fejlesztés alapcéljaitok elérésében (fenntarthatóságra nevelés, egészségnevelés, képességfejlesztés, pályaorientáció, munkára nevelés, hagyományőrzés, stb.)
A Koli – kert egy eszköz, mellyel céljaink megvalósíthatók.
Motiváló erő, hogy hogyan éljünk helyesen.
Cél, amely kijelöli az új utat.
A Koli – kert a KNOAP szerinti nevelési feladatok mellett, fontos szerepet tölt be:
- a szabadidős tevékenység hasznos eltöltéséhez
- a környezettudatos magatartásformáláshoz
- a teljeskörű egészségfejlesztés kibontakoztatásához
- A tehetséggondozáshoz
- a pályaválasztás, önálló életkezdéshez.
- Hogyan látjátok a gyerekek, szülők, kollégák hozzáállását?
A Koli – kertet elszánt és lelkes csapat vezeti. A gyerekek nagy része ismerkedik a kerti munkákkal. A kezdetben alig kimerészkedők újra szívesen jönnek dolgozni. A kerti tevékenységet a Közöségi Szolgálat teljesítéséhez is be tudjuk számítani.
Jelen pillanatban a szülőkkel nem alakult ki kertre vonatkozólag kapcsolatunk. Tervezzük, hogy szeptembertől megkérjük a szülőket, nagyszülőket, hogy vetőmaggal, palántával támogassák munkánkat. Szeretnénk a következő tanévben meghívni olyan szülőket, akik a mezőgazdaság területén dolgoznak, hogy meséljenek munkájukról. Miért ezt az utat választották, mennyire volt tudatos? Meséljenek arról, hogy miért szeretik ezt csinálni, stb.
- Megosztható történetek az iskolakerttel kapcsolatosan?
A főzőszakkör keretében a kolikert terméseit használtuk fel. Elkészült egy „Fakanál” főzőszakköri kiadvány, mely a receptek mellett, életviteli és szépségápolási tanácsokkal látja el az olvasót.
- Milyen terveitek vannak a későbbiekre?
- A kert beültetése kultúrnövényekkel.
- Gyógynövények sokrétű felhasználása, az ebből készült termékek értékesítése.
- Gazdálkodási, pénzügyi ismeretek átadása.
- Főzőszakkör –új megközelítésben.
- Szelektív hulladékgyűjtés kibővül a komposztálható anyagok külön gyűjtésével.
- A szelektív hulladék újra hasznosítása.
- A kollégium udvarának rekreációs kihasználása.
- PTE Partnerintézményeként a hallgatóknak bevonása
- Workshopok szervezése, Iskolakert népszerűsítése